top of page
-
Problemer med din betaling?Hvis din betaling ikke er gått gjennom eller ditt betalingskort er utløpt, så kan du gå inn i din HealthB mobil app, velge Profil > Administrere abonnement > Oppdatere dine kort- og betalingsdetaljer. Hvis din behandler betaler for HealthB, gå til Profil og legg inn Fordelskoden fra din behandler.
-
Hvem kan bruke HealthB?HealthB kan brukes av alle mennesker som ønsker å være proaktiv i egen helse. Med HealthB kan du samle, forstå og dele din helseinformasjon med en hvilken som helst helsebehandler. HealthB er tilgjengelig for alle personer over 16 år, med BankID. For helsebehandlere er brukerens HealthB app et samhandlingsverktøy. HealthB kan ikke brukes av helsebehandlere alene.
-
Hvordan bruker jeg HealthB?Last ned HealthB på AppStore eller GooglePlay. Registrer din helseinformasjon; medisiner, allergier, diagnoser osv. Bruk notater til å skrive ned spørsmål du har til legen i forkant av konsultasjon, registrer egne målinger, symptomer, eller hvordan du føler deg over tid. Det kan være lurt å organisere notatene slik at du får en kontinuitet i din konsultasjon. Hva diskuterte vi - hva avtalte vi - hva følger vi opp på neste gang. Del din helseinformasjon med QR kode til din helsebehandler i konsultasjon. Sammen bruker dere notater til å dokumentere din behandlingsplan, råd og anbefalinger fra helsebehandler. Du er nå i stand til å ta et proaktivt eierskap til egen helse - å vite hvordan du kan ta vare på deg selv, og å vite hva du skal gjøre hvis du trenger hjelp. Du er også nå i stand til å bringe din helseinformasjon med deg på tvers av din fastlege, spesialist, tannlege, psykolog, fysioterapeut eller annet helsepersonell.
-
Blir min data lagret trygt og tar det hensyn til mitt personvern?Ja, vi tar din helsedata på største alvor. Dataene er lagret på en trygg lokasjon i Norge, i henhold til internasjonale retningslinjer for strukturering av data, og i henhold til retningslinjer fra norske helsemyndigheter. Ingen har tilgang til din helsedata annet enn når du deler den med QR kode etter eget samtykke, og du velger hva du vil dele. Din helsebehandler vil da få opp din helseinformasjon i et tidsbegrenset webgrensesnitt, og kan kopiere relevant informasjon inn i sitt journalsystem. Din deling av data gjennom healthB er tilsvarende om du hadde kommet med den i papirformat, muntlig, eller digitalt via din mobiltelefon, etter ditt eget samtykke og ønske.
-
Kan noen åpne min HealthB uten at jeg får vite det?Nei. Ingen har tilgang til din helseinformasjon eller til din app annet enn når du selv ønsker å dele denne informasjonen i konsultasjon med en helsebehandler.
-
Hvem bestemmer hvem som skal se min informasjon?Du bestemmer hvem du vil dele din informasjon med.
-
Hvorfor koster HealthB noe?Vi følger internasjonale og norske retningslinjer for sikker lagring av helsedata. Vi tar sikkerhet på største alvor. HealthB er en personlig helseplattform hvor du kan organisere og jobbe med helsen din på en trygg måte og hvor kun du bestemmer hvem du deler informasjonen din med, uansett hvor du er eller reiser til. For å gjøre dette mulig koster HealthB litt.
-
Hvorfor kan jeg ikke bare bruke Helsenorge appen?HealthB samarbeider med Helsenorge og vil komplementere Helsenorge. Per i dag har ikke Helsenorge en komplett oversikt over din helse. Helsenorge er ikke tilgjengelig for alle helsebehandlere. Informasjonen i Helsenorge er vanskelig for deg å holde oppdatert. Per i dag er ikke Helsenorge utviklet til å kunne ta i mot leverandører som ønsker å hente ut eller mate inn oppdatert helseinformasjon. Norske helsemyndigheter har laget nasjonal vaksineoversikt, men har ikke medisinliste oppdatert med hva du faktisk har eller digitale behandlingsplaner så du vet hvordan du skal håndtere din helse. Helsenorge gir deg ikke en enkel digital oversikt-, proaktivt eierskap- og bevissthet rundt din helse slik som HealthB.
-
Vil du slette din data?I din HealthB app, gå til "Profil" i hovedmenyen nederst på siden. Der vil du se "Slett min data". Din helsedata blir slettet umiddelbart, men ditt abonnement forblir aktivt. Vil du heller kansellere ditt HealthB abonnement, gå til Profil - Administrere abonnement. Kansellering av abonnement vil også automatisk slette din helsedata i henhold til nasjonale retningslinjer, vanligvis innen ett år.
bottom of page